Vzdělávání na Základní škole T. Stolzové Kostelec nad Labem
Naše škola poskytuje žákům moderní a všestranné vzdělání podle Školního vzdělávacího programu (ŠVP) "Pestrá škola", které je připraví na výzvy 21. století.
Přípravný ročník
Pro děti s odkladem povinné školní docházky (na základě doporučení PPP) nabízíme přípravnou třídu. Výuka je zaměřena na:
- Hladký přechod do školního prostředí
- Rozvoj sociálních dovedností, řeči a samostatnosti
- Osvojení základů hygieny, sebeobsluhy a pravidel soužití
- Metody: hravé aktivity, skupinové činnosti, individuální přístup
Děti získávají slovní hodnocení, třída se nezapočítává do povinné školní docházky.
První stupeň (1.–5. ročník)
Klíčové předměty:
- Český jazyk (včetně komunikační a literární výchovy)
- Matematika (praktické aplikace)
- Angličtina (od 3. třídy)
- Informatika (od 4. třídy)
- Prvouka, přírodověda, vlastivěda
- Tělesná výchova včetně plavání (3.–4. třída)
Metody výuky:
- Projektová výuka a pobyt venku
- Aktivní zapojení žáků
- Moderní technologie
- Inovativní metody
- Individuální přístup
Druhý stupeň (6.–9. ročník)
Rozšířená nabídka předmětů:
- Dějepis, zeměpis, fyzika, chemie, přírodopis, informatika
- Mediální a etická výchova (kritické myšlení)
Volitelné předměty:
- Práce s počítačem, robotika (Rozvoj digitálních kompetencí; Kreativní a praktické využití technologií; Příprava na technologicky orientované profese)
- Domácnost (Osvojení praktických dovedností pro každodenní život; Zdravá výživa a ekonomika domácnosti; Samostatnost a sebeobsluha)
- Konverzace v anglickém jazyce + příprava na zkoušky Cambridge (Zlepšení komunikačních dovedností v angličtině; Příprava na mezinárodně uznávané zkoušky; Posílení jazykových kompetencí)
- Chemická praktika (Praktické aplikace chemických znalostí; Experimentování a vědecký přístup; Příprava na další studium v přírodovědných oborech)
- Literatura a film (Rozvoj kritického myšlení a analytických dovedností; Kulturní povědomí a estetické vnímání; Kreativní vyjadřování)
- Pěstitelství (Znalosti o ekologii a udržitelnosti; Praktické dovednosti v zahradničení; Vztah k přírodě a životnímu prostředí)
- Výtvarné činnosti (Rozvoj kreativity a estetického cítění; Techniky a historie výtvarného umění; Sebevyjádření prostřednictvím umění)
- Sportovní hry (Fyzická kondice a zdravý životní styl; Týmová spolupráce a fair play; Rozvoj motorických dovedností)
- Ekologický seminář (Vědomosti o ochraně životního prostředí; Aktivní zapojení do ekologických projektů; Výchova k udržitelnosti)
Je důležité poznamenat, že nabídka volitelných předmětů závisí na zájmu žáků, odborné způsobilosti pedagogického sboru a materiálním vybavení školy.
Klíčové kompetence a průřezová témata
Rozvoj všech těchto klíčových kompetencí prolíná výuku všech předmětů, všemi ročníky a je cílem výchovně-vzdělávacího procesu. Tyto kompetence pomáhají žákům stát se úspěšnými a sebevědomými jedinci, kteří jsou připraveni na další vzdělávání i životní výzvy.
Žáci rozvíjejí:
- Kompetence k učení: Vyhledávání a třídění informací, jejich propojování a efektivní využívání při učení a tvůrčí činnosti. Učitelé preferují aktivity, které využívají i mimoškolních znalostí žáků a zohledňují jejich individuální potřeby.
- Kompetence k řešení problémů: Vyhledávání informací vhodných k řešení problémů, promyšlení a naplánování způsobu řešení, zvolení vhodného postupu. Učitelé zadávají úkoly, které nutí žáky samostatně vyhledávat a využívat informace.
- Kompetence komunikativní: Využívání informačních a komunikačních prostředků pro komunikaci s okolím, formulování a vyjadřování myšlenek ústně, písemně i graficky, naslouchání druhým. Učitelé vedou žáky k diskuzi a podporují přátelské vztahy.
- Kompetence sociální a personální: Spolupráce s ostatními, tolerance a vstřícnost, oceňování poznatků a zkušeností jiných. Učitelé zdůrazňují úlohu jednotlivce pro celkový výsledek týmu.
- Kompetence občanské: Respektování přesvědčení druhých lidí, chápání základních principů zákonů a společenských norem, vědomí svých práv a povinností. Učitelé vedou žáky k respektování jedinců s různými odlišnostmi.
- Kompetence pracovní: Bezpečné používání materiálů, nástrojů a vybavení, dodržování pravidel a plnění povinností. Učitelé seznamují žáky s pracovními řády a pravidly bezpečnosti.
- Kompetence digitální: Ovládání digitálních zařízení, aplikací a služeb, jejich využívání při učení i v životě školy a společnosti.
- Kompetence činnostní a občanské: Plánování činností, uvědomování si práv a povinností, péče o zdraví a bezpečnost.
Průřezová témata zahrnují:
- Zdravý životní styl (sexuální a dopravní výchova)
- Prevence šikany (program KiVa)
- Environmentální výchova
- Osobnostní a sociální výchova (OSV)
- Výchova demokratického občana (VDO)
- Multikulturní výchova (MKV)
- Mediální výchova (MV)
- Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (EGS)
- Informační a komunikační technologie (IKT)
Individuální přístup
Pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) zajišťujeme:
- Individuální vzdělávací plány (IVP): Každý žák s SVP má vytvořen individuální plán, který je přizpůsoben jeho specifickým potřebám a schopnostem. Plán zahrnuje cíle, metody a formy práce, které podporují jeho rozvoj.
- Podpůrná opatření: Škola poskytuje různé formy podpory, jako jsou asistenti pedagoga, speciální pomůcky, upravené učební materiály a individuální konzultace.
- Speciální pedagogická péče: Žáci mají možnost pravidelně se setkávat se speciálním pedagogem, který jim pomáhá překonávat obtíže ve vzdělávání a rozvíjet jejich potenciál. (vyučujeme Předmět speciálně pedagogické péče pro potřbné žáky PSPP)
- Psychologická podpora: Škola spolupracuje s školním psychologem, který poskytuje individuální i skupinové konzultace, pomáhá řešit osobní problémy a podporuje žáky v jejich sociálním a emocionálním rozvoji.
- Individuální konzultace s učiteli: Učitelé pravidelně konzultují s rodiči a žáky, aby zajistili, že vzdělávací proces odpovídá potřebám každého žáka.
- Podpora při přechodu na vyšší stupeň vzdělávání: Škola poskytuje pomoc při přechodu na střední školu, včetně poradenství a přípravy na přijímací zkoušky.
- Programy pro nadané žáky: Pro žáky s mimořádným nadáním jsou připraveny speciální programy, které rozvíjejí jejich talent a podporují jejich zájem o vzdělávání.
- Spolupráce s rodiči: Škola aktivně spolupracuje s rodiči, informuje je o pokrocích jejich dětí a zapojuje je do vzdělávacího procesu.
Naším cílem je vychovat samostatné, všestranně rozvinuté osobnosti, které jsou nejen připravené na další vzdělávání, ale také schopné úspěšně čelit výzvám moderního světa. Usilujeme o to, aby naši žáci byli sebevědomí, zodpovědní, kreativní a schopní kriticky myslet. Chceme, aby byli dobře vybaveni nejen znalostmi a dovednostmi, ale také sociálními a emocionálními kompetencemi, které jim umožní plnohodnotně se zapojit do společnosti a přispívat k jejímu rozvoji. Zároveň klademe důraz na posilování odolnosti jednotlivých žáků, aby byli schopni zvládat stres a překonávat překážky, které jim život přináší.
Školní vzdělávací program včetně všech dodatků nalezente v Dokumentech školy
Další informace nalezente také v Pro rodiče