Rovnou na obsah Rovnou na menu
Menu
ZŠ T. Stolzové
ZŠ T. StolzovéKostelec nad Labem

Školní vzdělávací program

 


Vzdělávání na Základní škole T. Stolzové Kostelec nad Labem

Naše škola poskytuje žákům moderní a všestranné vzdělání podle Školního vzdělávacího programu (ŠVP) "Pestrá škola", které je připraví na výzvy 21. století.

Přípravný ročník

Pro děti s odkladem povinné školní docházky (na základě doporučení PPP) nabízíme přípravnou třídu. Výuka je zaměřena na:

  • Hladký přechod do školního prostředí
  • Rozvoj sociálních dovedností, řeči a samostatnosti
  • Osvojení základů hygieny, sebeobsluhy a pravidel soužití
  • Metody: hravé aktivity, skupinové činnosti, individuální přístup

Děti získávají slovní hodnocení, třída se nezapočítává do povinné školní docházky.


První stupeň (1.–5. ročník)

Klíčové předměty:

  • Český jazyk (včetně komunikační a literární výchovy)
  • Matematika (praktické aplikace)
  • Angličtina (od 3. třídy)
  • Informatika (od 4. třídy)
  • Prvouka, přírodověda, vlastivěda
  • Tělesná výchova včetně plavání (3.–4. třída)

Metody výuky:

  • Projektová výuka a pobyt venku
  • Aktivní zapojení žáků
  • Moderní technologie
  • Inovativní metody
  • Individuální přístup

Druhý stupeň (6.–9. ročník)

Rozšířená nabídka předmětů:

  • Dějepis, zeměpis, fyzika, chemie, přírodopis, informatika
  • Mediální a etická výchova (kritické myšlení)

Volitelné předměty:

  • Práce s počítačem, robotika (Rozvoj digitálních kompetencí; Kreativní a praktické využití technologií; Příprava na technologicky orientované profese)
  • Domácnost (Osvojení praktických dovedností pro každodenní život; Zdravá výživa a ekonomika domácnosti; Samostatnost a sebeobsluha)
  • Konverzace v anglickém jazyce + příprava na zkoušky Cambridge (Zlepšení komunikačních dovedností v angličtině; Příprava na mezinárodně uznávané zkoušky; Posílení jazykových kompetencí)
  • Chemická praktika (Praktické aplikace chemických znalostí; Experimentování a vědecký přístup; Příprava na další studium v přírodovědných oborech)
  • Literatura a film (Rozvoj kritického myšlení a analytických dovedností; Kulturní povědomí a estetické vnímání; Kreativní vyjadřování)
  • Pěstitelství (Znalosti o ekologii a udržitelnosti; Praktické dovednosti v zahradničení; Vztah k přírodě a životnímu prostředí)
  • Výtvarné činnosti (Rozvoj kreativity a estetického cítění; Techniky a historie výtvarného umění; Sebevyjádření prostřednictvím umění)
  • Sportovní hry (Fyzická kondice a zdravý životní styl; Týmová spolupráce a fair play; Rozvoj motorických dovedností)
  • Ekologický seminář (Vědomosti o ochraně životního prostředí; Aktivní zapojení do ekologických projektů; Výchova k udržitelnosti)

Je důležité poznamenat, že nabídka volitelných předmětů závisí na zájmu žáků, odborné způsobilosti pedagogického sboru a materiálním vybavení školy.


Klíčové kompetence a průřezová témata

Rozvoj všech těchto klíčových kompetencí prolíná výuku všech předmětů, všemi ročníky a je cílem výchovně-vzdělávacího procesu. Tyto kompetence pomáhají žákům stát se úspěšnými a sebevědomými jedinci, kteří jsou připraveni na další vzdělávání i životní výzvy.

 

Žáci rozvíjejí:

  • Kompetence k učení: Vyhledávání a třídění informací, jejich propojování a efektivní využívání při učení a tvůrčí činnosti. Učitelé preferují aktivity, které využívají i mimoškolních znalostí žáků a zohledňují jejich individuální potřeby.
  • Kompetence k řešení problémů: Vyhledávání informací vhodných k řešení problémů, promyšlení a naplánování způsobu řešení, zvolení vhodného postupu. Učitelé zadávají úkoly, které nutí žáky samostatně vyhledávat a využívat informace.
  • Kompetence komunikativní: Využívání informačních a komunikačních prostředků pro komunikaci s okolím, formulování a vyjadřování myšlenek ústně, písemně i graficky, naslouchání druhým. Učitelé vedou žáky k diskuzi a podporují přátelské vztahy.
  • Kompetence sociální a personální: Spolupráce s ostatními, tolerance a vstřícnost, oceňování poznatků a zkušeností jiných. Učitelé zdůrazňují úlohu jednotlivce pro celkový výsledek týmu.
  • Kompetence občanské: Respektování přesvědčení druhých lidí, chápání základních principů zákonů a společenských norem, vědomí svých práv a povinností. Učitelé vedou žáky k respektování jedinců s různými odlišnostmi.
  • Kompetence pracovní: Bezpečné používání materiálů, nástrojů a vybavení, dodržování pravidel a plnění povinností. Učitelé seznamují žáky s pracovními řády a pravidly bezpečnosti.
  • Kompetence digitální: Ovládání digitálních zařízení, aplikací a služeb, jejich využívání při učení i v životě školy a společnosti.
  • Kompetence činnostní a občanské: Plánování činností, uvědomování si práv a povinností, péče o zdraví a bezpečnost.

Průřezová témata zahrnují:

  • Zdravý životní styl (sexuální a dopravní výchova)
  • Prevence šikany (program KiVa)
  • Environmentální výchova
  • Osobnostní a sociální výchova (OSV)
  • Výchova demokratického občana (VDO)
  • Multikulturní výchova (MKV)
  • Mediální výchova (MV)
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (EGS)
  • Informační a komunikační technologie (IKT)

Individuální přístup

Pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) zajišťujeme:

  • Individuální vzdělávací plány (IVP): Každý žák s SVP má vytvořen individuální plán, který je přizpůsoben jeho specifickým potřebám a schopnostem. Plán zahrnuje cíle, metody a formy práce, které podporují jeho rozvoj.
  • Podpůrná opatření: Škola poskytuje různé formy podpory, jako jsou asistenti pedagoga, speciální pomůcky, upravené učební materiály a individuální konzultace.
  • Speciální pedagogická péče: Žáci mají možnost pravidelně se setkávat se speciálním pedagogem, který jim pomáhá překonávat obtíže ve vzdělávání a rozvíjet jejich potenciál. (vyučujeme Předmět speciálně pedagogické péče pro potřbné žáky PSPP)
  • Psychologická podpora: Škola spolupracuje s školním psychologem, který poskytuje individuální i skupinové konzultace, pomáhá řešit osobní problémy a podporuje žáky v jejich sociálním a emocionálním rozvoji.
  • Individuální konzultace s učiteli: Učitelé pravidelně konzultují s rodiči a žáky, aby zajistili, že vzdělávací proces odpovídá potřebám každého žáka.
  • Podpora při přechodu na vyšší stupeň vzdělávání: Škola poskytuje pomoc při přechodu na střední školu, včetně poradenství a přípravy na přijímací zkoušky.
  • Programy pro nadané žáky: Pro žáky s mimořádným nadáním jsou připraveny speciální programy, které rozvíjejí jejich talent a podporují jejich zájem o vzdělávání.
  • Spolupráce s rodiči: Škola aktivně spolupracuje s rodiči, informuje je o pokrocích jejich dětí a zapojuje je do vzdělávacího procesu.

Naším cílem je vychovat samostatné, všestranně rozvinuté osobnosti, které jsou nejen připravené na další vzdělávání, ale také schopné úspěšně čelit výzvám moderního světa. Usilujeme o to, aby naši žáci byli sebevědomí, zodpovědní, kreativní a schopní kriticky myslet. Chceme, aby byli dobře vybaveni nejen znalostmi a dovednostmi, ale také sociálními a emocionálními kompetencemi, které jim umožní plnohodnotně se zapojit do společnosti a přispívat k jejímu rozvoji. Zároveň klademe důraz na posilování odolnosti jednotlivých žáků, aby byli schopni zvládat stres a překonávat překážky, které jim život přináší.

Školní vzdělávací program včetně všech dodatků nalezente  v Dokumentech školy

Další informace nalezente také v Pro rodiče

O škole

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Projekty

Lokace
nahoru