Týden inspirace, objevování, bádání a kladení otázek. Ve třetím listopadovém týdnu jsme si
v některých třídách na prvním stupni připravili zajímavé pokusy, které podněcují kreativitu a
inovativní myšlení. Všechny pokusy jsou velmi jednoduché, připravené z věcí, které máme
běžně doma. Cílem našeho bádání je uspokojit přirozenou zvídavost dětí a podpořit jejich
zájem o prozkoumávání světa. Děti se učí formulovat myšlenky, domněnky, ověřovat fakta,
jsou vedeny k hlubšímu porozumění a trvalému zapamatování poznatků.
ZS
Pokus s vodou, mýdlem a pepřem v 1.B – Proč si mýt ruce mýdlem a ne pouze vodou?
Povrchové napětí způsobuje to, že umýváme-li si ruce pouze čistou vodou, má voda tendenci
po rukách stékat jako malinké kuličky a nemísit se dobře se špínou. Pomůže nám mýdlo
změnit vodu tak, aby lépe odmyla špínu?
1) Připravili jsme si experiment
2) Jako správní badatelé jsme si stanovili hypotézu (těžké slovo)
3) Pokusem jsme si hypotézu ověřili
4) Jak to dopadlo?
Pokus ve 4.A: Jak si vyrobit barevnou lávovou lampu
Nejprve do 2/3 sklenice nalijeme olej. Následně přidáme vodu. Projeví se hustota kapalin,
voda klesne, protože je těžší než olej. Vodu obarvíme potravinářským barvivem. Postupně do
sklenice vhazujeme šumivou tabletu.
Základem šumivé tablety je směs kyseliny citronové a jedlé sody. Tato směs při rozpuštění ve
vodě uvolňuje oxid uhličitý, díky kterému začnou vznikat v lahvi bublinky. Obarvené bublinky
pak pomalu prostupují olejem nahoru.
Pokus v 5.A: Horkovzdušný balónek.
Už jste někdy letěli horkovzdušným balonem? Jak fungují?
Horkovzdušný balon stoupá vzhůru díky zahřátému vzduchu uvnitř balonu. Nasazením
balonku na lahev jsme uvnitř uzavřeli vzduch. Horká voda láhev ohřívá a od ní se ohřívá i
vzduch uvnitř. Zahřátý vzduch zvětší svůj objem, rozpíná se, a protože nemá kam uniknout,
nafoukne balónek. Když poté láhev ponoříme do misky se studenou vodou, vzduch svůj
objem opět zmenší a balónek splaskne.
Pokus krystalizace soli v 2.C
Do nasyceného roztoku kuchyňské soli namočíme bavlnku, která je přivázaná na špejli.
Sklenici umístíme na místo, kde ji můžeme po několik dní pozorovat. Voda se postupně
odpaří a vytvoří krystaly soli.